czwartek, 22 grudnia 2016

kognitywne domknięcie

falko

kognitywne domknięcie

od dawna
czułam bezradność -
ocean zatapiał
gwałtownym przypływem
nadmiaru informacji

szukając prostej wiedzy
przestałem słuchać innych punktów widzenia
zaakceptowałem iluzję prawdy

przestałem tolerować ambiwalencję
mimo trudności z podejmowaniem wyzwań
za wszelką cenę chciałem
podtrzymać dualistyczny charakter
mojego świata -
wszystko miało pozostać czarno-białe
albo przynajmniej - biało-czerwone

nastąpił moment
osądu i podjęcia decyzji
zamknąłem się natychmiast
w ciasnej skorupie -
porośniętej pąklami strachu -
alternatywne strumienie informacji
nie miały dostępu

po czasie
otoczony śluzem niepewności
usłyszałem docierające strzępy
oczekiwanych reklam oferujących pewność -
nieśmiało zacząłem odczuwać ukojenie

powodowany potrzebą permanencji
umocniłem słuszny punkt widzenia
w otaczającym chaosie
nabrałem pewności siebie
osiągnąłem cel ostateczny
domknąłem się kognitywnie*
na długo

Wiesław Fałkowski falko, 2016

*autorem teorii domknięcia kognitywnego jest Arie Kruglanski


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kiedy poeta nienawidzi siebie za radość z widoku martwych wrogów

  Kiedy poeta nienawidzi siebie za radość z widoku martwych wrogów ty wiesz jak ja siebie teraz nienawidzę za tę radość na widok zabijania  ...